۱۳۸۷ خرداد ۳۰, پنجشنبه

تربیت فکری و روحی در تیراندازی

تربیت فکری و روحی در تیراندازی
پروفسور گرشلر که برای اعضای تیم ملی آلمان غربی به خوبی شناخته شده است میگوید: کیفیت ایده های اولیه و حرکاتی که باید اجرا شود اجرای آن حرکت را تحت تاثیر قرار میدهد.
بنابراین اگر یک تیر انداز از روی تمیز و تکنیکی انجام دادن تیراندازی به سبک دویل تمرکز کند مطمیناٌ آن را به همان ترتیبی که مورد نظر وی است انجام می دهد حتی اگر شرایط مورد احتیاج دیگر را کاملا بر آورده نکرده باشد. از طرف دیگر، داشتن یک ایدۀ صرف از یک حرکت تمرکز نیافته ، احتمالا میتواند مسبب ایجاد حرکتی باشد که حتی در اعمال یک تیرانداز باتجربه نیز دیده میشود.
برای مثال اگر یک تیرانداز به جمع شدن ناگهانی انگشت سبابه اش یا لرزیدن مچش در هنگام هدف گیری یا شلیک فکر کند ، این خطاها فورا به وقوع می پیوندند.ایده تمرکز نیافته یا درهم برهم از حرکتی که باید انجام پذیرد باعث آن خواهد شد که دست (در اینجا منظور کل دست است) در هنگام بلند شدن روی یک مسیر موجی حرکت کرده ، عناصر دید به پشت فضای هدف گیری متمایل شده، در هدف گیری یا کل عملیات بی دقتی شود و در صورتی که چنین نشود ماشه قاپیده شده و در نتیجه شلیک خراب میشود.
در نتیجه، مثبت فکر کردن، آزاد از تمامی تردیدها برای تربیت فکری و روحی کاملا لازم است نیت منفی "من نباید ماشه را بقاپم" باید جای خود را به نیت مثبت " من باید شلیک بی عیب و نقصی داشته باشم" بدهد به طوری که به تیرانداز ایده قاپیدن ماشه یادآوری نشود.برای آنکه خود را از هر لحاظ برای رقابت و فضای آن آماده سازید توصیه میشود که دوره کامل تیر اندازی را حداقل یک مرتبه با کلیه احتمالات متصور بدون داشتن هیچگونه ایده ای راجع به امتیازات ، و نتایج اما با در نظر داشتن رفتار مثبت در ذهن خود انجام دهیم.اشکالات منفی برانگیزاننده ای که در هنگام رقابت برای سلاح شما پیش می آید باید در نظر گرفته شود. زیرا در صورتی که شما برای چنین مواردی آمادگی داشته باشید حداقل در هنگامی که این اشکالات واقعا پیش می آیند در نظر شما غیر منتظره نبوده و بتوانید آنها را به آرامی رفع کنید. از قدرت تخیل خود استفاده صحیح به عمل آورید. اگر طرز فکر شما منفی باشد قدرت تخیل شما نیز میتواند اثرات منفی داشته باشد. اگر شما یکوقت دچار شکست شدید، باید همواره بدون وحشت و اضطراب در صدد یافتن علت باشید زیرا در این صورت دلیل این لغزش اغلب به فوریت معلوم می شود.

۱۳۸۷ خرداد ۲۷, دوشنبه

تصاویر























































طریقه کلاسیک ایستادن در تپانچه بادی













































۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه

تیر اندازی ورزشی متعلق به عصر حجر

تیر اندازی ورزشی متعلق به عصر حجر

تیراندازی حتی برای کودکان نیز جذلب است
تیراندازی یکی از قدیمی ترین ورزشهایی است که هنوز هم انجام میشود. در اینجا نمیخواهیم شما را به زمانی ببریم که انقلاب تیر اندازی انجام شده، بلکه می خواهیم از تاریخ بشر و انسان بگوییم.

شاهدان قدیمی که تیراندازی را از زمانهای بسیار دور در انجام میدادند شاید بتوان تاریخ انجام آنرا به "عصر سنگی" نسبت دادند (در حدود 20000 سال قبل از میلاد مسیح). مردمان اولیه زمانی که در مصر باستان زندگی میکردند از تیر و کمانهای ابتدایی استفاده می کردند که قدمت استفاده از این ابزار به چیزی حدود 5 هزار سال پیش از شروع اولین نشانه های جنگاوری در روی کره زمین بر میگردد.

در چین قدمت تیر اندازی به زمان حکومت سلسله شانگ (Shang - در حدود سالهای1027 تا 1766) بر می گردد. در زمان جنگ ارابه ای هر تیمی از سه مرد تشکیل می شد، یک راننده ارابه، یک نیزه دار، و یک تیر انداز. در زمان حکومت ژوZhou از 256 تا 1027 قبل از میلاد، خاندان سلطنتی در مسابقات تیر اندازی شرکت میکردند که با مراسم جشن و موسیقی و ... همراه بود.

گسترش در آسیا
هنگامی که چینی ها در قرن 6 میلادی ژاپنیها را با تیر اندازی آشنا کردند، این مساله تاثیر برجسته و شگرفی روی رسوم و سنن مردم آسیای شرقی گذاشت. یکی از هنرهای رزمی ژاپنیها به نام Kyujutsu (کمان و نیزه) که امروزه در این کشور با نام کیودو (Kyudo)یکی از روشهای کمان داری است، از ورود تیر اندازی در همان دوران سرچشمه گرفته است. کیدوی مدرن و پیشرفته یکی از متدهای پیشرفت و بهبود فیزیکی، ذهنی و روحی است.


تیراندازی زنان - دهه 40 میلادی
در دوران Greco-Roman، کمان و نیزه بیشتر برای شکار و کارهایی از این قبیل مورد استفاده قرار می گرفت تا جنگ و ستیز و خونریزی! تیراندازان در مواقع دیگر سال در کار گاه های کوزه گری و سفالگری دیده میشدند. البته این شاخه ورزشی به سرعت در آسیای شرقی و کشورهای مجاور آن توسعه یافت. آشوریها و پارتها جزو کسانی بودند که در توسعه این ورزش رزمی گامهای بلندی برداشتند. از آتیلا اسطوره تیر و کمان در سده های پیشین، هنوز به نیکی یاد می شود.

اساطیر تیر اندازی
در قرنهای پیشین محبوبیت تیر اندازی به قدری بود که حتی تاثیر آن را در ادبیات قومی و شعر سرایی هم میتوان دید. حتی در تصویر سازیهایی مانند رابین هود که از معروفترین و مطرحترین چهره های این عرصه به شمار میرفت.

مراجع مختلف و متعدد در خصوص تیر اندازی حاکی از وجود داستانها و افسانه های گوناگونی در ادبیات کهن یونان است. اوليسز (Ulysses) قهرمان حماسه اوديسه منسوب به هومر (Homer) شاعر نابيناي يوناني در کتاب بیستم یکی از بهترین نمونه های این افسانه ها است. اولیسز به واقع یکی از قهرمانان تیر اندازی در اساطیر است. پنه لوپه (زوجه اودیسوس) فکر میکرد که همسرش بعد از 20 سال غیبت پس از جنگ بزرگ تروا (Troy) هرگز باز نمی گردد. خواستگاران فراوانی او را احاطه کرده بودند، اما بالاخره اولیسز از جنگ تروا بازگشت و در قالب یک چوپان به زندگی اش ادامه داد و با استفاده از تیر و کمان و مهارتش در این رشته توانست به همسرش خبر دهد که چه کسی است!! ادبیات انگلیس همچنان به اسطوره های خود در این رشته و تاثیر آن در ادبیات کهن کشور افتخار می کند.

۱۳۸۷ خرداد ۲۲, چهارشنبه

مجموعه مقررات مسابقات ليگ تيراندازي كشور

فدراسيون تيراندازي جمهوري اسلامي ايران

مجموعه مقررات مسابقات
ليگ تيراندازي كشور

بسمه تعالي
مقدمه:
امروزه برگزاري مسابقات ليگ باشگاه ها به عنوان يكي از اقدامات مهم و موثر براي پيشبرد ورزش قهرماني در كشورها مطرح مي باشد تا از اين طريق ضمن جلب حمايت و ترغيب باشگاه ها به فعاليت در رشته مورد نظر، انگيزه لازم براي فعاليت منظم و مستمر تيم ها و افزايش توانمندي ورزشكاران فراهم شود. با توجه به تصويب اساسنامه سازمان ليگ در مجمع عمومي مورخ 16/12/85 فدراسيون تيراندازي، مجموعه مقررات مسابقات ليگ به شرح ذيل ابلاغ مي گردد اميد است آثار و نتايج خير و مثبتي را در ارتقاء كمي و كيفي ورزش تيراندازي به دنبال داشته باشد.
فصل اول: مجموعه مقررات اجرايي:
1- تعداد تيم هاي شركت كننده در مسابقات ليگ با تشخيص فدراسيون تيراندازي خواهد بود
2- قرعه كشي مسابقات بنا به دعوت سازمان ليگ و با حضور مديران باشگاه ها و هيئت هاي تيراندازي شركت كننده در ليگ و در دهه سوم شهريور برگزار خواهد شد.
3- زمان و مكان برگزاري مسابقات در جريان قرعه كشي تعيين و پس از هماهنگي با مسئولان ذيربط ابلاغ خواهد شد.
4- مسابقات ليگ طبق تقويم برگزار خواهد شد و هرگونه تغيير ضروري فقط با تاييد و اعلام كتبي سازمان ليگ ممكن مي باشد.
5- چنانچه بيش از يك تيرانداز عضو تيم در اردوي تيم ملي يا تيم هايي كه توسط فدراسيون به مسابقات برون مرزي اعزام مي شوند حضور داشته باشند سازمان ليگ امكان تغيير زمان مسابقات را بررسي و تغييرات را در حداقل زمان ممكن اعلام مي نمايد.
5-1- باشگاه ها و هيئت هاي تيراندازي استان ها موظف مي باشند كه تيراندازان دعوت شده به تيم هاي ملي را در اختيار قرار دهند.
5-2- در صورتيكه تيرانداز دعوت شده به اردوي تيم ملي از حضور در تمرينات امتناع ورزد تا اتخاذ تصميم كميته انضباطي حق شركت در مسابقات را نخواهد داشت.
6- مسئوليت اجراي مسابقات در هر استان به عهده هيئت تيراندازي همان استان خواهد بود.
7- در پايان مسابقات دو تيم آخر جدول به دسته پايين تر نزول و تيم هاي اول و دوم مسابقات به دسته بالاتر صعود مي نمايند.
8- در پايان مسابقات به تيم ها و نفرات برتر جوايزي اهداء خواهد شد.
9- نتايج مسابقات بانوان و آقايان به تفكيك محاسبه و اعلام خواهد شد.
10- در مسابقات ليگ براي هر برد 5 ، مساوي 3 و باخت 1 امتياز منظور مي شود.
11- عوامل فني برگزار كننده مسابقات توسط سازمان ليگ تعيين و به محل مسابقات اعزام مي شوند.
12- عوامل فني مسابقات موظف مي باشند يك روز قبل از شروع مسابقات خود را به پذيرش معرفي نمايند.
13- در صورتي كه داوران دعوت شده در محل مسابقات حاضر نشوند نماينده سازمان ليگ مي تواند از داوران محلي يا افراد آگاه جايگزين نمايد.
14- ميزبانان موظفند اسكان مناسب و تغذيه نمايندگان و داوران را تامين نمايند و دو هفته قبل از شروع مسابقات آدرس و تلفن محل اقامت و همچنين تلفن رابط باشگاه را به فدراسيون اعلام نمايند.
14-1-چنانچه ميزبان از انجام وظيفه ميزباني امتناع ورزد نتيجه مسابقه به نفع تيم هاي مقابل اعلام خواهد شد.
15- حق الزحمه عوامل فني و اجرايي مسابقات با سازمان ليگ خواهد بود.
16- ميزبان موظف به تامين وسيله نقليه براي اياب و ذهاب داوران و نماينده فدراسيون درمحل برگزاري مسابقات مي باشد.
17- در صورت حضور خبرنگاران و گروه هاي فيلمبرداري كه از قبل هماهنگي لازم به عمل آورده اند ميزبان موظف به اسكان، تامين تغذيه و همكاري لازم جهت انجام وظايف در طول مسابقات مي باشد.
18- در زمان قرعه كشي ميزبانان موظف به معرفي سالن محل برگزاري مسابقات مي باشند
19- مكان برگزاري مي بايست مطابق قوانين اعلام شده ISSF و مورد تاييد سازمان ليگ باشد.
20- سازمان ليگ پس از بررسي گزارش نماينده خود نتيجه نهايي را در مورد سالن محل برگزاري اعلام مي نمايد.
21- در صورت استاندارد نبودن سالن مسابقات، ميزبان موظف به رفع نواقص يا تغيير سالن مي باشد.
21-1- در صورتيكه امكان رفع نواقص و يا تغيير سالن در همان شهر وجود نداشته باشد ميزبان موظف به تامين سالن در شهر ديگر مي باشد.
22- در صورتيكه قطع برق با هر علت ديگر مانع ادامه مسابقات باشد، مسابقات در زمان يا سالن ديگر با صلاحديد نماينده سازمان ليگ ادامه خواهد يافت
23- در صورتيكه به دليل بدي آب و هوا، نقص فني وسيله نقليه و يا تاخير در پرواز هواپيما با دلايل موجه ديگر تيم ميهمان به موقع به مسابقات نرسد، مسابقات با صلاحديد نماينده سازمان ليگ و به گونه اي كه برگزاري مسابقات دچار اختلال نشود، با تاخير برگزار و چنانچه راهكار مناسب تري وجود داشته باشد اعمال خواهد شد.
24- در جريان مسابقات هر تيرانداز مي تواند با يك شماره به ابعاد قانوني تعيين شده توسط ISSF كه در پشت پيراهن وي نصب گرديده تيراندازي نمايد. نصب هرگونه برچسب تبليغاتي برابر مقررات ISSF خواهد بود.
25- تيم هاي شركت كننده موظف مي باشند حداقل يك ساعت قبل از شروع مسابقه در سالن محل برگزاري حضور يابند.
26- پذيرش و ثبت نام تيراندازان در جدول مسابقات با تحويل كارت شركت در مسابقات انجام خواهد شد.
27- چنانچه يك تيرانداز قبل از فرمان شروع مسابقات صدمه ببيند مي توان با تاييد هيئت ژوري تيرانداز واجد شرايط ديگري را كه قبلاً كارت شركت در مسابقات را دريافت نموده جايگزين نمود.
28- هر تيم مي تواند 4 نفر را در ليست كلي نفرات خود به دبيرخانه سازمان ليگ معرفي اما در زمان برگزاري مسابقه بايد فقط 3 نفر تعيين و معرفي شوند.
29- حضور مربي يا سرپرست تيم كه قبلاً كارت آنها صادر گرديده در محل مسابقات و در كنار تيم الزامي است در غير اينصورت تبعات ناشي از عدم حضور افراد فوق الذكر متوجه تيم خواهد بود.
30- حضور پزشكيار و آمبولانس در محل مسابقات الزامي است و مسئوليت اين امر به عهده ميزبان مي باشد.
31- تامين محل اسكان براي تيم هاي ميهمان توسط ميزبان بستگي به توافق قبلي سازمان ليگ ، تيم هاي شركت كننده و ميزبان خواهد داشت.
32- هزينه هاي مربوط به اعزام تيم شامل اياب و ذهاب، تغذيه، اسكان بين راه به عهده تيم هاي شركت كننده و در محل مسابقات طبق توافقات خواهد بود كه قبل از مسابقات صورت مي گيرد.
33- كليه اعضاي تيم ها (مديران باشگاه ها، روساي هيئت ها، سرپرستان، مربيان و تيراندازان) مي بايست از مقررات تيراندازي و مفاد اين آيين نامه آگاهي داشته باشند
34- كميته فني مسابقات موظف است آخرين مقررات فني مسابقات تيراندازي و تغييرات احتمالي را كه توسط ISSF اعلام مي شود قبل از شروع هر دوره از مسابقات به باشگاه ها و هيئت هاي تيراندازي استان ها و داوران ابلاغ نمايد.
فصل دوم- مقررات انضباطي:
1- تخلفات:
1-1- استفاده از افراد غير مجاز در مسابقات
1-2- خروج غيرمجاز تيرانداز يا تيم از جريان مسابقات و ايجاد اغتشاش و بي نظمي
1-3- كناره گيري تيم از مسابقات بعد از انجام قرعه كشي
1-4- ايجاد اختلال و برهم زدن نظم مسابقات
1-5- توهين به عوامل فني، اجرايي يا شركت كنندگان در مسابقات
1-6- ارتكاب اعمال ناشايست

2- جرائم ناشي از نقض قوانين:
در صورت ارتكاب تيم يا تيرانداز به يكي از موارد فوق الذكر كميته انضباطي مسابقات ممكن است تنبيهات زير را اعمال نمايد.
2-1- تذكر كتبي و درج در پرونده
2-2- محروميت خاطي از شركت در مسابقات از 6 ماه تا محروميت دائم
2-3- جريمه نقدي
2-4- نزول تيم به دسته پايين تر در مسابقات ليگ
2-5- محروميت تيم از شركت در مسابقات
2-6- تغيير در نتيجه مسابقه
3- نحوه ارائه اعتراضات و گزارشات:
3-1- كميته انضباطي فدراسيون تيراندازي تنها مرجع رسيدگي كننده به تخلفات و اعتراضات مي باشد.
2-3-كميته انضباطي فدراسيون موظف است حداكثر ظرف مدت پس از دريافت گزارش و يا دريافت اعتراض نسبت به تشكيل جلسه و رسيدگي اقدام نمايد.
3-3- اعتراض مي بايست توسط سرپرست تيم و به صورت كتبي در مورد نمره حداكثر 20 دقيقه پس از اعلام روي تابلو و در ساير موارد حداكثر 30 دقيقه پس از پايان مسابقه همراه با مبلغ 000/200 ريال به نماينده سازمان ليگ تحويل گردد.
3-4- در صورت قبول اعتراض وجه دريافتي مسترد مي گردد
3-5- راي كميته انضباطي كتباً به هيئت تيراندازي استان، باشگاه، فرد ذينفع ابلاغ خواهد شد.
3-6- درخواست تجديد نظر مي بايست حداكثر ظرف مدت يك هفته پس از ابلاغ رسمي به سازمان ليگ تيراندازي تسليم گردد.
4ـ- چگونگي رسيدگي به تخلفات :
4-1- در صورت استفاده تيم از فرد يا افراد غيرمجاز نتيجه مسابقه به نفع تيم مقابل اعلام و با نظر كميته انضباطي فرد خاطي به مدت 6 ماه تا يكسال از شركت در مسابقات محروم خواهد شد، همچنين براي باشگاه يا هيئت خاطي يكي از تنبيهات بندهاي 5-4-3 پ در نظر گرفته خواهد شد.
تبصره: تيرانداز غيرمجاز به تيراندازي اطلاق مي گردد كه:
- در دو باشگاه تيراندازي كرده باشد.
- بدون رضايت نامه در باشگاه ديگري تيراندازي كرده باشد
- مدارك جعلي ارائه نموده باشد
- بدون كارت شركت در مسابقات تيراندازي كرده باشد.
- با وجود داشتن محروميت در مسابقات شركت كرده باشد.
تيم را خارج كردن تيم از مسابقه خارج و ايجاد اغتشاش و بي نظمي نموده باشد
4-2- در مرحله اول داوران و نماينده سازمان ليگ سعي خواهند نمود كه بي نظمي را كنترل و مسابقه را به حالت عادي برگردانند.
4-3- در صورتيكه مسئولان تيم همكاري لازم را به عمل نياورند. نتيجه به نفع تيم مقابل اعلام و گزارش لازم جهت رسيدگي به كميته انضباطي ارسال مي شود.
4-4- در صورت همكاري مسئولان تيم مسابقه ادامه خواهد يافت و گزارش لازم جهت رسيدگي به كميته انضباطي ارسال مي شود.
4-5- در صورت تكرار موضوع و ايجاد وقفه در مسابقه و اقدام به خارج كردن تيم يا تيرانداز از صحنه مسابقات نتيجه مسابقه به نفع تيم مقابل اعلام و گزارش موضوع جهت رسيدگي به كميته انضباطي ارسال مي شود.
4-6- هر گاه تيمي به هر دليل و در هر مرحله يا زمان از مسابقات كناره گيري يا كناره گذاشته شود. تصميم در مورد حضور آن تيم در مسابقات دور بعد با كميته انضباطي فدراسيون مي باشد. الزاماً تيم فوق الذكر جداي از جرائم نقدي به يك دسته پايين تر سقوط خواهد كرد.
4-7- در صورت كناره گيري با كنار گذاشته شدن يك تيم از مسابقات، تعداد تيم هايي كه طبق آيين نامه بايد در پايان مسابقات از جدول حذف گردند به قوت خود باقي خواهند ماند.
4-8- چنانچه تيمي در طول برگزاري مسابقات به هر علت در يك مسابقه حاضر نشود نتيجه مسابقه به نفع تيم مقابل اعلام و كميته انضباطي فدراسيون در مورد حضور يا عدم حضور تيم در ادامه مسابقات تصميم گيري مي كند.
تبصره: در صورت تكرار موضوع در همان دوره از مسابقات تيم مورد نظر از دور مسابقات كنار گذاشته خواهد شد و كليه امتيازات و نتايج آن تيم در جدول مسابقات محاسبه نخواهد شد.
4-9- در صورتيكه تيم بعد از قرعه كشي مسابقات اعلام انصراف و در مسابقات شركت نكند براي دور بعد به دسته پايين تر سقوط و به پرداخت جريمه نقدي با نظر كميته انضباطي محكوم خواهد شد.
4-10- چنانچه اعمال و رفتار تماشاچيان موجب اختلال و تاخير در برگزاري مسابقات باشد مسابقات با نظر نماينده سازمان ليگ بدون تماشاچي ادامه خواهد يافت در اين مورد همكاري ميزبان و نيروي انتظامي براي هدايت تماشاچيان به خارج از سالن الزامي است تصميمات بعدي پس از ارائه گزارش با كميته انضباطي خواهد بود.
4-11- در صورت عدم حضور يك تيم و با بهم زدن نظم سالن توسط تماشاچيان مسئولان تيم موظف به جبران خسارات به وجود آمده مي باشند.
4-12- براي تيراندازان و مسئولان تيم هايي كه در جريان مسابقات مرتكب اعمال ناشايست و درگيري بدني مي شوند. محروميت از شركت در مسابقات و جريمه نقدي در نظر گرفته خواهد شد.
4-13- افرادي كه توسط كميته انضباطي محروم گرديده اند تا پايان مدت محروميت حق شركت در مسابقات را نخواهند داشت.
فصل سوم: مقررات مربوط به نقل و انتقال تيراندازان
1- ملاك عضويت تيرانداز در هر باشگاه عقد قرارداد رسمي با آن باشگاه و ثبت در دفاتر فدراسيون تيراندازي مي باشد.
2- هر گاه تيراندازان باشگاه هاي ايراني مورد جذب و پذيرش باشگاه هاي ديگر كشورها قرار گيرند در صورت مراجعت به كشور نيز مي بايست به تعهدات خود با باشگاه طرف قرارداد عمل نمايند.
3- باشگاه ها مي توانند قبل از جذب تيرانداز جديد در مورد گذشته تيرانداز از فدراسيون تيراندازي استعلام نمايند.
4- باشگاه موظف به بررسي سوابق تيراندازاني است كه به عضويت خواهد گرفت لذا در صورت بروز ه رگونه مشكل مسئوليت به عهده باشگاه مي باشد.
5- نقل و انتقال تيراندازان در پايان قرارداد با اخذ رضايت نامه از باشگاه قبل و براي شركت در مسابقات ليگ برابر مقررات خواهد بود.
6- شروط قرارداد بايستي از طرف باشگاه و تيرانداز تعيين و تنظيم و به تاييد هيئت تيراندازي استان برسد و فدراسيون تيراندازي هيچگونه مسئوليتي در قبال تبعات ناشي از غفلت در تنظيم صحيح قرارداد نخواهد داشت.
7- تيراندازاني كه در مسابقات استان با خارج از استان براي يك باشگاه تيراندازي مي كنند در مسابقات كشوري نيز عضو همان باشگاه محسوب مي شوند و نمي توانند براي باشگاه ديگر تيراندازي نمايند.
8- تيراندازان نمي توانند در يك سال با دو باشگاه قرارداد منعقد نمايند.
8-1-در صورتي كه تيراندازان مورد اشاره در مسابقات شركت كرده باشند محروميت و جريمه نقدي شامل حال آنها خواهد بود و بعد از سپري شدن مدت محروميت و پرداخت جرائم طبق شرايط مندرج در قرارداد موظف به انجام تعهد خود به باشگاهي خواهند بود كه با عضويت در تيم آن باشگاه در مسابقات تيراندازي نموده اند.
8-2- در صورتيكه تيراندازان مورد اشاره از باشگاه ديگري وجه با امكاناتي دريافت نموده باشند موظف به تسويه حساب مي باشند.
8-3- در صورتيكه تيراندازان مورد اشاره در باشگاه هايي كه قرارداد منعقده نموده اند تيراندازي نكرده باشند تصميم گيري درباره اين كه بعد از گذراندن مدت محروميت و پرداخت جرائم نقدي عضو كدام باشگاه باشند با فدراسيون تيراندازي مي باشد.
9- مدت قرارداد و عضويت در باشگاه يك سال (اول شهريور هر سال تا 31 مرداد سال بعد) مي باشد.
10- تمديد قرارداد باشگاه ها با تيراندازان بايستي در پايان مدت قرارداد انجام شود.
11- تيراندازاني كه به صورت موقت به باشگاه ديگر انتقال مي يابند قرارداد آنها مي بايست يك ساله باشد.
12- قرارداد باشگاه بايد در چهار نسخه تنظيم و حتماً در هيئت تيراندازي استان مربوطه ثبت شود. و فدراسيون تيراندازي، هيئت استان، باشگاه و تيرانداز يك نسخه قرارداد را در اختيار گيرند.
13- اختلافات مربوط به نقل و انتقالات تيراندازان جهت رسيدگي به كميته انضباطي ارجاع خواهد شد.
14- نقل و انتقال مربيان و سرپرستان با فسخ قرارداد قبلي و با ثبت قرارداد جديد امكان پذير مي باشد.
15- عقد قرارداد با تيراندازان زير 18 سال با حضور ولي يا قيم قانوني او در دفتر هيئت تيراندازي استان امكان پذير خواهد بود.
16- تيراندازاني كه با باشگاه قرارداد امضاء كرده اند اعم از اينكه در مسابقات تيراندازي كرده يا نكرده باشند در پاپان دوره قرارداد براي تغيير در باشگاه به رضاي نامه باشگاه نياز دارند.
17- باشگاه هاي نظامي و انتظامي مي توانند تيراندازاني را كه در حال انجام خدمت نظام وظيفه مي باشند و نسبت به باشگاه ديگر متعهدند و تمايل به تيراندازي در باشگاه نظامي يا انتظامي را دارند حداكثر براي دو فصل با رضايت كتبي باشگاه طرف قرارداد به خدمت بگيرند.
18- تيراندازاني كه به خدمت نظام وظيفه اعزام شوند در صورتيكه نتوانند به تعهدات خود وفق قرارداد عمل كنند موظف مي باشند در مورد فسخ قرارداد با باشگاه تفاهم نمايند در غير اينصورت نظر هيئت تيراندازي استان محل فعاليت باشگاه براي طرفين لازم الاجراء مي باشد.

اسداله حيدري
رئيس فدراسيون تيراندازي

آموزش ذهنی(برگرفته از کتاب "تیراندازی برای طلا" )

آموزش ذهنی
در برنامه های گذشته توجه ما حول محور اسلحه، تکنیکها، وضیعت ها و برنامه های آموزشی قرار داشت. فرض کنید که صدها تیرانداز، سلاح خوب و دانش کافی در مورد فنون داشته و تلاش بسیار زیادی می کنند تا مهارت خود را افزایش داده و به فردی قهرمان مبدل شوند. اما چرا برخی برندگان ثابت اند و برخی دیگر صرفاً رقابت کننده؟ همچون دیگر ورزشها پاسخ به این سوال در وضعیت آمادگی ذهنی ورزشکار نهفته است. آموزش ذهنی صحیح موجب کسب امتیازات بالاتر و رسیدن به اهداف ورزشی است. هنگامی که یک ورزشکار بر تکنیک ها مسلط شود و وضعیت های تیراندازی را تکمیل کند، پیشرفت های مداوم آتی بطور چشمگیری در گرو تلاش و آموزش ذهنی او خواهد بود. شلیک های ضعیف یک تیرانداز پیشرفته اغلب اوقات ناشی از خطاهای ذهنی است تا فقدان مهارت فیزیکی.
اطلاعات این بخش از کتاب به حال همه تیراندازان سودمند خواهد بود. اما تیرانداز پیشرفته تر بایستی حداکثر تاکید خود را بر روی این بخش از آموزش قرار دهد.
جنبه های بیشماری در مورد آماده سازی ذهنی وجود دارند که در عین تشریح جداگانه باید خاطرنشان نمود که این جوانب از درون به یکدیگر وابسته اند.
پژوهش هایی که سالها توسط محققان در هردو زمینه کلینیکی و دانشگاهی صورت گرفته، منجر به نشر کتابهایی در زمینه روانشناسی ورزشده است. گنجاندن این مبحث در یک کتاب کار ساده ای نیست. این بخش چکیده ای از مضامین روانشناسی ورزش و ارتباط آنها با ورزش تیراندازی و برخی ابزار مناسب جهت کمک به تیرانداز در پیشبرد برنامه آموزشی ذهنی خود است. مطالعه ای عمیق در زمینه روانشناسی ورزشها نشان می دهدکه خصوصیات و احساسات ذهنی مشابهی در ورزشکاران از جمله تیراندازان وجود داشته است. اگر چه آگاهی از این صفات ارزشمند است اما برای تیرانداز و مربی این ارزش در آن است که بدانند چگونه این رفتارها بکار گرفته شوند تا ورزشکار بتواند شخصیت ورزشی خود را پرورش داده و سطوح اجرای مراحل عملی خود را تقویت کند.
عموم ورزشکاران برجسته دارای این حس مشترک هستند که اصرار دارند به موفقیت دست یابند، اینکه آنها می توانند و حتماً به اهدافشان خواهند رسید.
آنان از اعتماد به نفس زیادی برخوردارند. یکی از مهمترین وجوه اعتماد به نفس این است که تجربه یا باور مثبت را در خود تقویت کرد. ایجاد اعتماد به نفس از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد که تجربه دست یابی به هدف یکی از این عوامل است. پذیرش اجتماعی و قوت قلب از سوی همکلاسی ها، خانواده و مربیان نیز مهم است.
این حمایتها چه زمانی که ورزشکار اجرای ناموفق و یا موفق دارد بسیار مهم است. اعتماد به نفس از ضروریات است و تلاض و صرف زمان زیادی را می طلبد تا شکل گیرد، اما به راحتی متزلزل می شود. باید بخاطر بسپاریم که اعتماد به نفس مشمول همه موارد کلی می شود.
تیرانداز موفق بایستی اعتماد به نفس های متفاوتی کسب کند که در موقعیتهای مختلف با یکدیگر فرق می کنند.
قبل از هر چیز برای بالا بردن حس اعتماد به نفس در تیراندازی و پیشرفت در تفنگ گیری حکم و با ثبات بایستی براساس های وضعیت تسلط یافت. تیراندازی که می تواند یک محیط ده حلقه ای را نشانه گیری کند شانس زیاد دارد که محدود ده حلقه ای را بزند. کسی که درست نشانه گیری می کند امیتاز بالاتری کسب کرده و اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.
خصوصیت دیگری که قهرمانان دارند خواست الزام آور برنده شدن است. این خصوصیت یک روح جنگنده، با انگیزه تهاجم است. ورزشکار باید بداند که می تواند برنده شود، انتظار برنده شدن دارد و به جز آن به چیز دیگری قانع نیست. مهمتر از همه اینکه قهرمان واقعی هرگز تسلیم نمی شود. او دارای یک شجاعت خلل ناپذیر درونی و سماجتی است که به کمتر از اجرای یک شلیک خوب رضایت نمی دهد.
انگیزه، یک عامل اساسی در رسیدن به موفقیت است. مسلم شده است که ورزشکاران برجسته یک انگیزه قوی برای رقابت و برتری جویی دارند. ورزشکار باید تا آنجا که در توان دارد بخاطر پیشبرد برنامه های رقابت آمیز و آموزشی جانفشانی کند تا مهارت های ذهنی و جسمی در حد یک قهرمان را کسب کند.
تمایل و خواست محض جهت تشخیص اهداف فرد کافی نیست. ورزشکار مخلص، باید با دقت زیاد برنامه آموزشی خود را اجرا کند. در سخت کوشی حتی یک وقفه کوتاه هم جایز نیست. برای برنده شدن در مسابقات تیراندازی رقابت کننده باید تمرکز همه جانبه داشته باشد. میزان تمرکز در اکثر موارد حاصل کار عوامل درونی گوناگون است. تیرانداز بایستی تمامی تلاش ذهنی خود را روی مراحل اجرای کار متمرکز کرده و از هر گونه افکار نامربوط اجتناب کند.
اغلب تیراندازان اظهار می دارند که بایستی تلاش و تمرین بیشتری صرف تمرکز سازی کنند. پاسخ این است که نبایستی ذهن را درگیر تمرکز کرد بلکه روی خود مراحل و ترتیب تیراندازی باید تمرکز شود. همانگونه که قبلاً اشاره شد، شلیک بی هدف اغلب اوقات ناشی از سعی ناکافی ذهن است تا دیگر عوامل.
تیراندازان کم تجربه تر باید هم و غمشان را بر هر یک از جنبه های شلیک (یعنی وضعیت درست، تنفس، نشانه روی، کشیدن ماشه و عملیات تکمیلی) که از ذهن عبور می کند قرار دهند.
تحقیقات نشان داده است که تیراندازان پیشرفته مراحل اجرای تیراندازای را به سمت ناخودآگاه هدایت نموده و تمرکز آنها از یک طبیعت غیرکلامی قوی که «آلفا» نامیده می شود، سرچشمه گرفته است.
تیراندازان ماهر آلفای خود را تا زمان کشیدن ماشه افزایش می دهند. اضطراب اجرای مراحل بر تمرکز تاثیر معکوس می گذارد. بنابراین، آرام سازی، در افزایش تمرکز به مرحله آلفا بسیار حایز اهمیت است. آموزش آرام سازی که در جای خود در مورد آن توضیح داده خواهد شد به اندازه تمرکز اهمیت دارد.
آموزش تمرکز ویژه با اجرای عوامل زیر افزایش می یابد.
ورزشکار روی آرام سازی عمیق تمرکز می کند. گام بعدی این است که یک «تمرکز برتر» بوجود بیاوریم که این کار با تکرار جمله های کلیدی مانند: «ذهن کاملاً آماده و بیدار است» یا «من به دقت فکر می کنم»، «من تمرکز بیشتری احساس می کنم»، «من روی تمرکزم تمرکز می کنم»، مسیر است. هنگامی که ورزشکار مطمئن شد بخوبی تمرکز کرده است، بطور ذهنی با استفاده از این نوع تمرکز ایجاد شده به جایگاه رقابت میتازد. این مرحله بایستی مرتباً تکرار شود تا مغز در نهایت «تمرکز برتر» را با عمل شلیک و خود رقابت تلفیق کند.
اضطراب اجرای مراحل یکی دیگر از وجوه مشترک یا خصوصیات ورزشکاران برتر است. این اضطراب به ترسی اطلاق می شود که ورزشکار حس می کند قادر نیست نهایت سعی خود را بکند.
اضطراب زیاد اغلب ناشی از فشارها و حالت های عصبی است که بر خصوصیاتی که قبلاً متمرکز شدیم تاثیر منفی می گذارد. تنگنای مسابقه هم ممکن است با اضطراب اجرای مراحل مترادف قلمداد شود. داشتن آمادگی جسمانی خوب در کنترل این اضطراب اهمیت دارد.
هیجان و اضطراب موجب افزایش آدرنالین خون شده در نتیجه تنفس سریع و ضربان قلب بیشتر می شود. اگر ورزشکار ورزیدگی لازم را کسب کرده باشد، راندمان سیستم قلبی عروقی ضربان قلب را پایین نگاه داشته و پس از هیجان به سرعت سیستم طبیعی را پوشش می دهد.
غالباً هیجان با اضطراب مسابقه اشتباه گرفته می شود. به عنوان مثال، هنگامی که تیرانداز شلیک خود امتیاز زیادی کسب میکند طبیعی است که خوشحال و هیجان زده می شود. زیرا به هدف خود که پیروزی است نزدیکتر شده است. چنانچه تیرانداز این هیجان را یک تجربه خوشایند تلقی کند و نه اضطراب و دوباره اعتماد به نفس، آرام سازی و تلاش ذهنی کامل خود را روی اجرای شلیک حفظ کند، همان امتیاز بالا را کسب خواهد کرد.
از آنجا که اضطراب اجرای مراحل و آرام سازی رابطه معکوس دارند، توضیحات مفصل درباره اضطراب اجرای مراحل را در بخش آرام سازی دنبال خواهیم کرد.
ورزشکاران برجسته معمولاً دارای حس سبکی در بدن و روحیه خوب (متضاد روحیه خشک و جدی) هستند و اینکه آماده ارایه یک اجرای موفق اند.
ابتدا ورزشکار بایستی بداند که خصوصیات فردی و احساسات مشترکی که ورزشکاران برجسته دارای آن هستند، بطور گسترده ای با هم وابستگی درونی دارند. هر گاه اعتماد به نفس زیاد شود اضطراب اجرای مراحل کمتر شده و تمرکز افزایش می یابد. تمرکز بیشتر اجرای مراحل را تسهیل کرده که در جای خود موجب حس برتر بودن، سبکی در بدن و ارتقاء روحیه خوب می گردد که هر یک از آنان دوباره از طریق کاهش موانع عصبی و افزایش انگیزه تحرک اعتماد به نفس را تقویت می کند. اصلاح و تقویت یک خصوصیت، خصوصیات دیگر را تقویت کرده و تاثیر بسیار مثبتی در تداوم بیشتر از اجرای مراحل درست می گذارد.
در تیراندازی پیش از ازدیاد اعتماد به نفس بایستی ابتدا تفنگ گیری ثابت و محکمی داشته باشیم که آن هم مستلزم تسلط بر فنون تیراندازی و اصول درست وضعیت دارد.
همانگونه که قبلاً ذکرشد، تیراندازی که یک دایره ده حلقه ای را نشانه گیری می کند احتمال آنکه درون این ده حلقه را بزند، بسیار زیاد است. نشانه روی درست بسیار مهم است.
تعیین هدف و دستیابی به آن در کسب پتانسیل نهایی فرد و مهمتر از آن ایجاد حس مثبت و اعتماد به نفس اهمیت بسزایی دارد. این اهداف با هماهنگی های مربی و براساس اجرای قبلی تعیین می شود. اهداف باید به طور واقعی قابل دستیابی باشد. اهداف بلند مدت همواره بخشی از برنامه کلی می باشد، هر چند که رسیدن به آن اهدف از طریق هدف های کوتاه مدت میسر است. تحقیق این اهداف، خود پاداشی از پیشرفت کار محسوب می گردد و بطور فزایندههای اعتماد به نفس را افزایش می دهد.
تقویت رویکرد مثبت گام مهمی در ایجاد اساس اعتماد به نفس قوی است. پیش از آنکه ورزشکار به هدف جسمانی خود دست یابد، بایستی عمیقاً اعتقاد داشته باشد که هدف در لابلای خود باوری است. هنگام اجرای مراحل برتر چه روشی بهتر از تاکید و تکرار حالت و عبارت مثبت «من می توانم پیروز شوم» وجود دارد تا اعتماد به نفس شخص افزایش یابد؟!
رویکرد مثبت با استفاده از اصلاح تکنیک از طریق تمرکز بر مراحل اجرای صحیح تیراندازی (تفکر مثبت) صورت گیرد تا رفع خطاها و اشتباهات (تفکر منفی).
تلاش ذهنی جهت رفع خطاها، بطور ناخودآگاه خطا را تقویت می کند زیرا که شخص روی آن خطا متمرکز می شود. تکرار مداوم عبارت مثبت «من می توانم» اعتماد به نفس را نه تنها در سطح ذهن خودآگاه افزایش داده، بلکه مهمتر از آن در مرحله کنترل ذهنی ضمیر ناخودآگاه افزایش داده، بلکه مهمتر از آن در مرحله کنترل ذهنی ضمیر ناخودآگاه آن را تقویت می کند. این ارزشمند است زیرا افکار (خودآگاه و یا ناخودآگاه) بر اجرای مراحل تیراندازی برتری دارد.
همکاری و انطباق نزدیکی درکنترل اعمال میان افکار ارادی و پردازش غیرارادی ذهن وجود دارد. مغز در عملکرد خود از الگوهایی پیروی می کند. (کلمات- تصورات- احساسات) افکار مقدم بر احساسات هستند و می توانند در مقیاس وسیعتر احساسات را تنظیم کنند. تا این الگوها شناخته نشوند مغز قادر نخواهد بود میان یک موقعیت واقعی و خیالی تفاوت قایل شود. افکاری که بطور قایده مند تداوم دارند، پیام مثبت « من می توانم » را به ضمیر ناخودآگاه، جایی که در انتقال این تصورات مثبت به واقعیات فیزیکی موثر است، می برد و این پایگاه اعتماد به نفس در سطح ضمیر ناخودآگاه است که عمل شلیک را تقویت می کند.
روانشناسان ورزشی یکی از مستلزمات پرورش یک ورزشکار قهرمان را خود پاداشی می دانند و بر آن تاکید می کنند. دکتر جک تپ از میامی اذعان داشته است که پژوهشهای بی شمار نشان داده، پاداشهایی که ورزشکار به دلیل اجرای مراحل درست به خود داده است، میزان اجرای صحیحی را که لازمه رسیدن به اهدف و بالا بردن استاندارهای اجرایی است، تقویت کرده است. این اصل تغییر رفتار نسبت به ورزشکار در حال اجرای مسابقه مهم است، زیرا موفقیت برآمده از افزایش پاداش از طریق تشویقهای خود فرد و دیگران حاصل می شود.
در مسابقات ورزشی ورزشکاران به کم اهمیت جلوه دادن موفقیتشان تظاهر می کنند. برای اینکه یک «برنده خوب» باشند و در پیروزیها خاکی و فروتن جلوه کنند. تجربه خویشتن داری و توفیق اجرای خوب مسابقه خود به تنهایی پاداش نیستند. هنگامی که تیرانداز به پیروزی قابل توجهی دست می یابد، بایستی به خود اجازه دهد شادی و هیجان پیروزی قابل توجهی دست می یابد، بایستی به خود اجازه دهد شادی و هیجان پیروزی را در آن لحظه بهتر شدن او می گردد، تجربه کند. ورزشکار تلاش کرده است تا به پیروزی دست یابد؛ بنابراین سزاوار ابراز شور و شعف خود در این پیروزی است، پس به احساسات خوب اجازه بروز میدهد.
مباحث پیرامون خصوصیات فردی ورزشکار برجسته، بسیار گسترده است.
تدوین یک برنامه آموزشی موثر که این جنبه رقابت را توسعه دهد در پرورش ورزشکار برنده مدال طلا ضروری است. جهت ارایه این برنام و توضیح بیشتر در مورد چگونگی ارتباط درونی این ویژگیها مراحل ویژه ای مدنظر است.
مرحله اول: یک برنامه «من می توانم» بسازید. در این برنامه لازم است اهدافی را که در نظر دارید به آنها دست یابید، یادداشت کنید. این جملات ذهنی درست و تکنیک های عملی صحیح را که مورد نیاز شماست، در برنامه بگنجانید.
مرحله دوم: به صورت شفاهی مراحل اجرایی و جمله های ذهنی را توسط یک ضبط صوت، ضبط نمایید. این عمل به ذهن خودآگاه فرصت می دهد تا این پیام گام به گام را که تظاهر ذهنی سطح اجرایی هدف است، پردازش کند. این تمرینات شفاهی را چندین بار تکرار کنید.
مرحله سوم: با چشمان بسته پیام ضبط شده را گوش داده و مادمیکه ذهن خودآگاه، برنامه ضمیر ناخودآگاه را می سازد مراحل اجرایی را مجسم کنید.
مرحله چهارم: در حالیکه بدن حرکات فیزیکی به خود می گیرد با استفاده از گوشی شلیک کردن تمرین کنید تا تصور ذهنی را با این تمرین بیاموزید.
مرحله پنجم: در حالیکه از گوشی استفاده میکنید، حرکات بدنی را با نشانه گیری روی کاغذ خالی تکرار کیند. توجه خود را بر تفنگ گیری، انقباض عضلات و علایم ظریفی که بر تفنگ گیری و مراحل یک شلیک تاثیر می گذارد، معطوف کنید.
مرحله ششم: در همه مسابقات، آموزش ها و تمرین از همان مراحل معین پیروی کنید. هنگامی که مراحل تیراندازی تکمیل و حواس محدود می شود، محل دقیق هدف، جایی را که گلوله اصابت می کند، مجسم کنید. مرحله تکمیلی را انجام داده و سپس عمل شلیک و مراحل آن را بازبینی نمایید.
این طرح بر واکنش مثبت متمرکز است. مجموعه ای از رفتارهای صحیح که موجب اجرای مراحل شلیک موثر می گردد. این عمل راه حل کمکی جهت استفاده در بسیاری از موقعیت هاست؛ حتی در موانع روانشناختی که گاهاً اتفاق می افتد و اجرای مراحل را مختل می کند.

1- Mental Training
1- Motivation
1- Dr. Jack Tapp

معرفي رشته هاي ورزش تيراندازي
1- رشته تيراندازي تفنگ بادي 10 متر :
تاريخچه تيراندازي با تفنگ بادي
تيراندازي با تفنگ بادي از جديد ترين رشته هايي است که در برنامه فدراسيون جهاني گنجانده شده است. در اوايل قرن بيستم ميلادي تيراندازي با تفنگ بادي در بسياري از کشور ها رواج يافت اما نه به عنوان يک رشته رقابتي در سطح بين المللي. تا اينکه در 1958 ميلادي کارل آگوست لارسن (دبير کل فدراسيون جهاني تيراندازي در سالهاي 1960- 1947) رشته تفنگ بادي را به عنوان رشته اي که مي توانست جاي گزين مناسبي براي رشته هاي خفيف باشد معرفي کرد. تا آن زمان مسابقات تيراندازي در اين رشته در برخي از کشور ها انجام مي گرفت اما تحقق خواسته او تا 1970 ميلادي که مسابقات قهرماني جهان در اين رشته برگزار شد به طول انجاميد. لارسن که در سال 1971 ميلادي درگذشت. وي سرانجام شاهد بر گزاري اين رشته ورزشي در برنامه رقابت هاي بين المللي بود. در سومين دوره بازي هاي آسيايي 1958 ميلادي اين رشته براي اولين بار به صورت سه وضعيت برگزار شد. در 1966 ميلادي اولين دوره مسابقات اروپايي اين رشته در ويس بادن آلمان بر گزارشد. در اين مسابقات 80 تيرانداز در قالب 18 تيم حضور داشتند. در رده بندي تيمي سوييس با کسب 1532 امتياز به مقام قهرماني رسيد و گ.کوميت از آلمان با کسب 385 امتياز عنوان نخست اين مسابقات را به خود اختصاص داد.
فدراسيون تيراندازي آلمان در 1966 ميلادي کارت هدف جديدي را براي اين رشته طراحي وپيشنهاد کرد. در 1970 ميلادي با معرفي اين کارت رکورد هاي اين رشته دستخوش تحول تازه اي شد. از کارت هدف جديد در اولين دوره مسابقات قهرماني جهان در فونکس آريزونا استفاده شد. در اين مسابقات 93 تيرانداز در قالب 20 تيم حضور داشتند. کشور آلمان با کسب 1512 امتياز مقام اول تيمي را از آن خود کرد و در رده بندي انفرادي گ.کاسترمان از آلمان با کسب 387 امتياز نفر اول شد.در سالهاي نخست تعداد 40 تير در اين رشته شليک مي شد اما از 1981 ميلادي به بعد در رقابت مردان اين تعداد به 60 تير افزايش يافت و هم رديف با رشته هاي ديگر (از نظر تعداد تير) قرار گرفت. رشته تفنگ بادي نيز در 1984 ميلادي به برنامه رقابت هاي المپيک افزوده شد.
تيم ملي مردان کشورمان براي اولين بار پس از القلاب شکوهمند اسلامي ايران در1366 شمسي (1987ميلادي) در مسابقات تير اندازي قهرماني آسيا شرکت کرد. تيم ملي بانوان کشورمان نيز در 1369 شمسي (1990 ميلادي) در بازي هاي آسيايي پکن حظور يافت.
تفنگ بادي
وزن آن حدود 5 کيلوگرم ودر آن ازساچمه 4.5 استفاده مي شود، آرايش اين تفنگ ها به گونه اي است که به راحتي وبارعايت اصول حالت گيري، مي توان وزن آن را محار کرد.
لازم به ذکر است که داشتن امکانات ديگر مانند: (لباس مخصوص ودستکش وتجهيزات جانبي) در اين رشته ورزشي از اهميت بالايي برخوردار مي باشد.وزن ماشه در تفنگ بادي آزاد است، شما مي توانيد آن را آن گونه که مي پسنديد وراحت تريد تنظيم نماييد، حتي مي توانيد آنقدر حساسيت آن را زياد کنيد که با اشاره انگشت تير رها شود، البته اين امر بستگي به خود فرد تيرانداز دارد.
تکنيک در تيراندازي با تفنگ بادي
تيراندازان رشته تفنگ بادي بايد نسبت به جنبه هاي خاص تيراندازي که ويژه اين رشته است آگاه باشند. وضعيت ايستاده از سطح اتکاي کم ومرکز ثقل بالاتري برخوردار است بنا بر اين کنترل آن کمي دشوار است.وزن سلاح تنها فقط بوسيله بدن بايد مهار شود در نتيجه تيراندازان بايد وقت بيشتري را براي تمرين تکنيک هاي ضروري آن صرف کنند. در سالهاي اخير امتيازهاي اين رشته به طور چشم گيري افزايش يافته است واين موفقيت به خاطر پيشرفت هاي فني در ساخت سلاح، طراحي تجهيزات وتاکيد بيشتر ومواثر بر افزايش تکنيک هاي ذهني وآرميدگي است.
وضعيت ايستادن از نظر مقررات
1- در اين وضعيت تيرانداز بايد در خط آتش (محل استقرار) به راحتي وآزادانه روي هر دو پا وبدون اتکا به جاي ديگر بايستد.
2- تفنگ بايد با هر دو دست، شانه، گونه وقسمتي از سينه در ناحيه شانه راست نگه داشته شود.
3- آرنج بهتر است از ناحيه استخوان لگن حمايت شود.
وضعيت ايستادن از نظر تکنيکي
1- بدن به اندازه 90-75 درجه به سمت راست هدف متمايل است.
2- پاها به اندازه عرض شانه ها از هم فاصله دارند و وزن بدن تقريبا به طور مساوي روي هر دو پا تقسيم شده است. پنجه هاي پا براي کنترل وتعادل نهايي کمي به سمت بيرون قرار گيرد، پا ها وزانو کشيده وفشاري بر آنها تحميل نمي شود.
3- باسن در امتداد خط نشانه روي وتقريبا عمود بر آن است.
4- بدن به سمت چپ هدف چرخيده وکمي به سمت عقب خم شده است. تمام چرخش ها وخم شدن ها در بالا تنه اتفاق مي افتد. اين عمل سلاح را در ميان سطح اتکا حفظ وباعث ثبات در حالت گيري مي شود. در حالت گيري نقش پايين تنه نسبت به بالا تنه بيشتر است.
5- دست چپ بايد طوري سلاح را نگاه دارد که وزن آن به طور مستقيم به سطح اتکا انتقال يابد وبهترين وضعيت براي نگاه داشتن سلاح فراهم شود. به خاطر وزن سلاح، مرکز سقل بدن بايد در داخل سطح اتکا و در قسمت داخلي پاي چپ قرار بگيرد.
6-بازو وآرنج دست چپ به طور مستقيم زير تفنگ قرار دارند، بعضي از تيراندازان ترجيح مي دهند آرنج دست چپ را کمي جلو تر در ناحيه شکم قرار دهند.
7- دست راست به راحتي قبضه تفنگ را مي گيرد. ميزان فشار لازم براي گرفتن قبضه به وزن ماشه بستگي دارد.
وضعيت هاي مختلف نگه داري سلاح
حالت هاي بسياري متنوعي را مي توان در طريقه نگاه داري تفنگ بين تيراندازان مشاهده کرد.
البته بايد توجه داشت که هر تيرانداز مجاز است حالتي را که بدن وي با آن راحت تر است اما به صورت اصولي از خود داشته باشد.
يکي از عوامل تعيين کننده، تناسب طول دست با بالاتنه تيرانداز است.
دست نگاه دارنده سلاح هنگام حالت گيري بايد:
1- کشيده ومستقيم باشد.
2- در صورت امکان مشت شده وبه راحتي زير تفنگ قرار گيرد.
3- بايددر زمان طولاني کمترين فشار را متحمل شود.
( اندازه قد و دور کمر دو عامل اساسي در تعيين وضعيت حالت گيري است. )
نشانه روي
چشم هنگامي مي تواند ببيند و دريافت کننده خوبي باشد که در وضعيت ثابت قرار گيرد. بنابراين گونه بايد به راحتي روي قنداق تفنگ قرار گيرد. گردن وصورت بايد فاقد هر گونه فشار وکشيدگي باشند وخط ديد نيز درست در مرکز روزنه ديد قرار گيرد.منظور از نشانه روي در اينجا بالا بردن تفنگ وقرار دادن آن در امتداد مرکز هدف است.براي اين کار تيرانداز از چهار قسمت تفنگ کمک مي گيرد، تيرانداز بايد چشم، روزنه ديد، حفاظ مگسک، مگسک وخال سياه را در امتداد هم قرار دهد.
روزنه ديد :روزنه ديد سوراخي است که قطر آن 2/1 ميلي متر مي باشد. فاصله چشم تا روزنه ديد بايد بين 8-5 سانتي متر باشد ودر طول تيراندازي نبايد تغيير کند.
لوازم:در رشته تفنگ داشتن لباس مخصوص اين رشته ( کت، شلوار، دستکش، کفش، گوشي و...) از اهميت بالايي برخوردار است.
داشتن اين امکانات در اين رشته بسيار مفيد وتقريبا مي توان گفت که بدون آن تيراندازي بسيار مشکل وسخت خواهد بود.
نحوه برگزاري مسابقه رشته هاي بادي 10 متر
مرحله مقدماتي مسابقه :
رشته تيراندازي با تفنگ و تپانچه بادي درفاصله ده متري انجام مي گردد که براي مردان تعداد 60 تير وبراي زنان 40 تير مي باشد. زمان 60 تير مردان 105 دقيقه است، تيرهاي قلق نيز در اين زمان زده مي شود، براي زنان زمان 40 تير 75 دقيقه مي باشد. تنها يک تير در هر کارت قابل قبول است وهيچ محدوديتي در تعداد تيرهاي قلق وجود ندارد اما بعد از زدن اولين تير نمره، تيرانداز ديگر مجاز به تيراندازي قلق نمي باشد.
مرحله نهايي مسابقه ( فينال ):
بعد از اتمام مرحله مقدماتي هشت نفر اول رقابت، به مرحله فينال راه پيدا مي کنند. در مرحله فينال هفت دقيقه فرصت براي زدن تير قلق دارند وبعد از آن با فرمان مسئول خط در زمان 75 ثانيه يک تير شليک مي کنند. پس از زدن 10 تير بدين صورت، حاصل مجموع نمرات فينال با امتياز دور مقدماتي جمع ومجموع امتيازات هر دو مرحله اعلام مي شود. تعيين محل استقرار کساني که به مرحله نهايي راه مي يابند طبق مقررات تکنيکي ويژه مرحله نهايي ونمره هاي کسب شده در دور مقدماتي صورت مي گيرد.تيراندازان به ترتيب امتيازات به دست آمده از سمت چپ به راست در خط آتش قرار مي گيرند.پس از پايان مرحله قلق گيري يک دقيه بعد مسئول خط بايد فرامين را به زبان انگليسي به ترتيب زير اعلام کند:
FOR THE FIRST/NEXT COMPETITON SHOT LOAD
ATTENTION 3-2-1 START
STOP CHANGE THE TARGET
کارت هاي هدف بايد تنها پس از پايان زمان قانوني وفرمان مسئول خط آتش حرکت داده شود.
2- رشته تيراندازي تپانچه بادي 10 متر :
تاريخچه تيراندازي با تپانچه بادي
تيراندازي با تپانچه بادي از جديد ترين رشته هايي است که در برنامه فدراسيون جهاني گنجانده شده است. در 1970 ميلادي تيراندازي با تپانچه بادي در فونکس آريزونا معرفي شد. تيراندازي با اسلحه بادي تاريخچه اي بسيار طولاني داري. از اوايل 1903 ميلادي مسابقاتي با اسلحه بادي و گازي برگزار شد که باعث پيشرفت اين رشته شد. تا سال هاي اخير قهرمانان تيراندازي از اين سلاح استفاده نمي کردند و شرکت در اين رقابت ها را مجاز نمي دانستند واين اسلحه را تفريحي تلقي مي کردند.
ساخت اسلحه پيستوني وفنري مجهز به طور قابل توجهي چهره اين ورزش را عوض کرد. سلاح هاي جديد با همان دقت واستحکام تفنگ وتپانچه خفيف طراحي شده بود. ارزان بودن نوع مهمات اين سلاح ها و سهولت ايجاد سالن هاي تيراندازي در سالن هاي ورزشي حتي در خانه ها. تيراندازاني را که تا پيش از اين تنها به رشته هاي ديگر علاقه مند بودند به سمت اين رشته جذب کرد.
در مسابقات جهاني فونکس آريزونا 218 تيرانداز در قالب 49 تيم در اين رشته شرکت کرد. اولين قهرمان اين رشته در رقابت مردان کورنل تاروستواري از مجارستان ودر رقابت زنان مي جرسالي کارول از آمريکا بور. رشته تپانچه بادي در تمام مسابقات بين المللي برگزار مي شود. بعد از مسابقات جهاني 1978 ميلادي در کره هيأت اجرايي فدراسيون جهاني تيراندازي برگزاري مسابقاتي را در اين رشته به طور جداگانه در زماني بين مسابقات جهاني تصويب کرد. نخست تعداد تير در اين رشته 40 تير بود اما از 1981 ميلادي در رقابت مردان اين تعداد به 60 تير افزايش يافت وهم رديف با رشته هاي ديگر (از نظر تعداد تير) قرار گرفت (الر چه در رقابت زنان تعداد تير همان 40 تير باقي ماند)
تپانجه بادي
استفاده از هر نوع تپانجه بادي کاليبر 4.5 (77/0) که با هوا يا گاز متراکم مي شود وبا مقررات عمومي
(در زير آمده) مغايرت نداشته باشد مجاز تلقي مي گردد.
1- وزن سلاح همراه با تمامي قطعات آن نبايد بيش از 1500 گرم 31b 5.5oz بيشتر باشد.
2- وزن ماشه نبايد از 500 گرم 11b 1.5oz کمتر باشد. (در مسابقات وزن ماشه را آزمايش مي کنند)
3- هيچ قسمتي از قبضه نبايد دور دست بپيچد. (بر خلاف تپانچه آزاد وتپانچه آتش سريع)
4- زاويه قبضه وقسمتي که دست بر روي آن قرار مي گيرد نبايد کمتر از 90 درجه باشد.
5- گودي آن قسمت از تپانجه که بين شست وانگشت سبابه قرار مي گيرد نبايد بيشتر از 30 ميلي متر باشد.
6- ابعاد سلاح از نظر طول، ارتفاع وعرض بايد به گونه اي باشد که در داخل جعبه اي به ابعاد (cm50 در 200 در 420) است، قرار گيرد.
تکنيک در تيراندازي با تپانچه بادي
تپانچه بادي با تپانچه هاي ديگر در مسابقات ISSF استفاده مي شود از نظر نيروي محرکه متفاوت است. مکانيسم سلاح به گونه اي طراحي شده است که هواي متراکم شده يا گاز، ساچمه را به حرکت در مي آورد.به همين دليل بر سرعت ساچمه در هنگام خروج از لوله سلاح اثر مي گزارد. دشتاب خروجي ساچمه در سلاح بادي بسيار کند تر از سلاح هاي گرم است وبه همين دليل براي جبران چنين محدوديتي تکنيک هاي خاصي را بايد به کار گرفت. در غير اين صورت موفقيت در اين رشته بدست نخواهد آمد.
حالت گيري
تيراندازي در اين رشته در محدوده زماني معين انجام مي گيرد، بنا براين بايد به صورت راحت ودور از هرگونه فشار و کشيدگي باشد تا باعث خستگي وناپايداري در حالت گيري نشود. سعي کنيد هميشه حالت گيري يک نواختي داشته باشيد چون حالت گيري شما هنگام تعويض کارت هدف به هم مي خورد.
فضاي هدف گيري ونشانه رويشما نمي توانيد سلاح را در دستانتان کاملا بي حرکت نگه داريد، بنابراين براي درست به هدف زدن مي توانيد از روش لحظه اي براي شليک استفاده کرد. البته براي بهتر به هدف خوردن تير زمان بيشتري احتياج است تا به طور صحيح ودقيق نشانه روي کنيد وماشه را بچکانيد. در نتيجه خلال چنين زماني سلاح در محدوده هدف حرکت مي کند. اين حرکت بايد در فضايي پايين تر از هدف انجام گيرد که اصلاح آن را فضاي هدف گيري مي ناميم. نقطه اي را در زير سياهي هدف در نظر بگيريد و يک فاصله پهن وسفيد بين عناصر ديد ولبه پاييني سياهي پيدا کنيد.با کسب مهارت هاي بيشتر در تيراندازي، حرکت سلاح نيز کمتر مي شود و در نتيجه فضاي هدف گيري (محدوده حرکت سلاح) نيز با کم شدن حرکت سلاح رفته رفته کاهش مي يابد.توجه به عناصر ديد وتطبيق ميزان فواصل درست آنها شما را تا حد زيادي کمک مي کند.

اصول تیراندازی


اصول تيراندازي
الف : يافتن چشم برتر و تست کسب چشم برتر :
بر طبق آمار بدست آمده 90 درصدمردم که با چشم راست نشانه روي مي کنند با دست راست نيز تير اندازي مي نمايند يا با دست چپ که تيراندازي مي کنند با همان چشم چپ نيزنشانه روي مي کنند . فقط حدود 10 درصد مردم با چشم چپ دست راست يا چشم راست دست چپ نشانه روي مي کنند.
در تيراندازي بهترين وضعيت آن است که باهمان چشمي که نشانه روي مي کنند با همان دست نيز تيراندازي کنيد . براي رفع اين مسئله پيشنهاد مي شود تيراندازان مبتدي قبل از شروع به کار با روش زير چشم برتر يا غالب خود را بيابند.
تست:
فرد ابتدا بايد انگشت سبابه يکي از دستان خود را به طرف نقطه معيني نشانه رفته بلافاصله با دو چشم باز بطور طبيعي آن انگشت را بر روي آن نقطه منطبق کند . سپس بدون اينکه دست خود را از روي هدف منحرف نمايد با دست ديگر يکي از چشمان خود را بسته و با چشم ديگر آن انگشت را بر روي هدف ملاحظه نمايد . ( توجه کنيد هنگام کنترل چشم انگشت شما نبايد تا پايان تست از روي نقطه مشخص شده تغيير جهت داده يا جابجا گردد ) اگر انگشت شما از روي هدف با چشمي که نگاه مي کنيد منحرف به نظر ميرسد آن چشم غالب شما نيست . سپس همان عمل را با چشم ديگر تکرار کنيد . حال هر کدام از چشمان که با لحظه ديدن دو چشم باز بهتر ببيند چشم غالب شماست .
روشهاي استفاده صحيح از چشم براي نشانه روي :
بسيار مهم است که چشم تيراندازان قوي باشد تا بتوانند بخوبي نشانه روي کنند . پس در اولين فرصت بايد به چشم پزشک مراجعه نموده تا آزمايشات کامل را انجام دهد تا تشخيص نياز يا عدم نياز شما به عينک يا لنز را مشخص کند .
نکات مهم مورد نياز براي چشمها در تيراندازي :
الف / - از روزنه ديد عقب (ابزار نشانه روي ) بطور واضح و روشن بطرف هدف نگاه کنيد زيرا چشم ها در زماني که واضح و روشن تصاوير را مي بيند بهترين ديد را دارد . زمانيکه مستقيم و صحيح نگاه مي کنيم عضله هاي چشم آزاد و در آسايش خواهند بود .
ب/ - در صورت امکان با دوچشم باز نشانه روي کنيد ؛ زيرا وقتي که يک چشم بسته است چشم ديگر خسته شده و تار خواهد ديد ( انحراف چولگي چشم بسته به چشم باز کشيده مي شود ) وو تمرکز فکر تيرانداز نيز از بين خواهد رفت .
ج/- براي کساني که با دو چشم براحتي نمي توانند نشانه روي کنند مي توان از يک پوشش چشمي براي چشمي که در خط نشانه نيست استفاده کرد ؛ زيرا اين پوشش چشمي ، از برهم خوردن تمرکز ديد جلوگيري مي کند و از حواس پرتي جلوگيري مي شود .
لازم به ذکر مي باشد که براي رشته تپانچه اين پوشش چشمي معمولا بر روي کلاه تيرانداز و يا عينک تيرانداز گذاشته و يا نصب ميشود و براي رشته تفنگ بر روي چشمي روزنه ديد عقب سلاح (طبق اندازه اعلام شده 3.5.7 سانتيمتر مي باشد ) و. يا کلاه و عينک تعبيه مي شود تا بدون هيچگونه دخالتي از تمرکز تيرانداز نکاهد .
د /- بايد چشم هاي خود را به طرق مختلف تقويت نمود
عوامل مواثر در تيراندازي
اجراي عوامل زير به ترتيب گفته شده به ميزان زيادي در تيراندازي شما تاثير گزار است.البته قبل از هر چيز داشتن روحيه مناسب وآرامش ، بدور از استرس وعوامل منفي روحي براي تيراندازي لازم وضروري است.
1- چک کردن سلاح ولوازم.
2- حالت گيري درست
3- تنفس
4- نشانه روي
5- کشيدن ماشه
6- عمليات تکميلي

تاریخچه تیراندازی

تاریخچه تیراندازی به اهداف ثابت و پروازی (غیر کمانی)
به گفته ((هردوت)) مورخ یونانی ، ایرانیان دارای سه صفت ممتاز بودند . جوانمرد بودند ، راست میگفتند ، راست به اسب می نشستند و راست تیر می انداختند. ویژگی هایی که یک ایرانی را از مردمان سایر ملل جهان تمیز میداد. در کتاب حماسی ملی شاهنامه فردوسی اشعاری وجود دارد که حاکی از نقش تیر اندازی در بین ایرانیان قدیم و جنگهای آنان بوده است و بارها از حاکمان ، دلیران و رزم آور انی نام میبرد که در هنگام بزم و شکار، برای سرگرمی خود و مشاهده قدرت و جسارت شاهزادگان و دیگر نام آوران مسابقات تیراندازی را تشکیل داده و برندگان آن را با دریافت جوایز مفتخر مینمودند.نخستین باشگاه تیر اندازی در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی توسط آلمانی ها راه اندازی شد که عضویت در آن فقط به مردان محدود میشد. اولین مسابقات تیر اندازی قهرمانی جهان در سال 1897 میلادی توسط باشگاه تیر اندازی لیون فرانسه به مناسبت جشن بیست و پنجمین سال تاسیس باشگاه در مسافت 300متر برگزار گردید.مسابقات قهرمانی زنان در رشته تیر اندازی نیز در سال 1958 میلادی برگزار شد.(Union international Tir sport) به عنوان پیشگامان تیر اندازی باعث شد، در بسیاری از کشورها، در اواسط قرن نوزدهم فدراسیون ها ی ملی بنا نهاده شوند . در سال 1907 میلادی اتحادیه بین المللی تیر اندازی (UIT) توسط هشت کشور پایه گذاری شد که امروز با عنوان (ISSF) (فدراسیون جهانی تیراندازی) شناخته میشود. این سازمان هم اکنون در مونیخ آلمان قرار دارد و یکصد و چهل و هشت عضو دارد. در ایران فدراسیون تیر اندازی در سال 1958 میلادی (1337شمسی) از آن زمان تا کنون سالهای بسیاری میگذرد و این فدراسیون در طول عمر چهل و شش ساله خود 140 رئیس فدراسیون را به خود دیده است .همانطور که عنوان شد تیر اندازی یکی از رشته های اصیل ایرانی است که در دین مقدس اسلام نیز تاکیدات بسیاری بر روی آن شده است. ورزشی مفرح و جذاب که سهم زیادی در توزیع مدالهای آسیایی و جهانی دارد.

اشاره مختصر به ساختار تیر اندازی و فدراسیون های آسیایی و جهانی
1) اولین مسابقات تیر اندازی در دنیا در سال 1872 در ایالت پنسیلوانیا امریکا بر گزار گردید که تعداد محدودی تماشاچی داشت.
2) اولین فدراسیون جهانی تیر اندازی در سال 1886 در فرانسه تشکیل گردید و بانی آن دان یل مری لون رئیس دیوان عالی فرانسه بود.
3) اولین رئیس فدراسیون جهانی تیر اندازی، دکتر کورت هافلر بود.
4) رئیس فعلی فدراسیون جهانی تیراندازی اولکریوو اسکواررانا اهل مکزیک میباشد و مقر فدراسیون جهانی نیز در شهر مونیخ آلمان است.
5) کنفدراسیون تیر اندازی آسیا در ششم نوامبر سال 1966 تشکیل شد و رئیس فعلی آن شیخ سلمان الصباح اهل کویت میباشد که مقر کنفدراسیون آسیا نیز در کشور کویت است.
6) اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در جولای 1967 در شهر توکیو ژاپن انجام شد.
7) اولین حظور تیراندازان ایران در مسابقات بین المللی در بازیهای آسیایی 1974 تهران بود که با 14 تیر انداز در آن شرکت کردند.