۱۳۸۷ خرداد ۲۲, چهارشنبه

تاریخچه تیراندازی

تاریخچه تیراندازی به اهداف ثابت و پروازی (غیر کمانی)
به گفته ((هردوت)) مورخ یونانی ، ایرانیان دارای سه صفت ممتاز بودند . جوانمرد بودند ، راست میگفتند ، راست به اسب می نشستند و راست تیر می انداختند. ویژگی هایی که یک ایرانی را از مردمان سایر ملل جهان تمیز میداد. در کتاب حماسی ملی شاهنامه فردوسی اشعاری وجود دارد که حاکی از نقش تیر اندازی در بین ایرانیان قدیم و جنگهای آنان بوده است و بارها از حاکمان ، دلیران و رزم آور انی نام میبرد که در هنگام بزم و شکار، برای سرگرمی خود و مشاهده قدرت و جسارت شاهزادگان و دیگر نام آوران مسابقات تیراندازی را تشکیل داده و برندگان آن را با دریافت جوایز مفتخر مینمودند.نخستین باشگاه تیر اندازی در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی توسط آلمانی ها راه اندازی شد که عضویت در آن فقط به مردان محدود میشد. اولین مسابقات تیر اندازی قهرمانی جهان در سال 1897 میلادی توسط باشگاه تیر اندازی لیون فرانسه به مناسبت جشن بیست و پنجمین سال تاسیس باشگاه در مسافت 300متر برگزار گردید.مسابقات قهرمانی زنان در رشته تیر اندازی نیز در سال 1958 میلادی برگزار شد.(Union international Tir sport) به عنوان پیشگامان تیر اندازی باعث شد، در بسیاری از کشورها، در اواسط قرن نوزدهم فدراسیون ها ی ملی بنا نهاده شوند . در سال 1907 میلادی اتحادیه بین المللی تیر اندازی (UIT) توسط هشت کشور پایه گذاری شد که امروز با عنوان (ISSF) (فدراسیون جهانی تیراندازی) شناخته میشود. این سازمان هم اکنون در مونیخ آلمان قرار دارد و یکصد و چهل و هشت عضو دارد. در ایران فدراسیون تیر اندازی در سال 1958 میلادی (1337شمسی) از آن زمان تا کنون سالهای بسیاری میگذرد و این فدراسیون در طول عمر چهل و شش ساله خود 140 رئیس فدراسیون را به خود دیده است .همانطور که عنوان شد تیر اندازی یکی از رشته های اصیل ایرانی است که در دین مقدس اسلام نیز تاکیدات بسیاری بر روی آن شده است. ورزشی مفرح و جذاب که سهم زیادی در توزیع مدالهای آسیایی و جهانی دارد.

اشاره مختصر به ساختار تیر اندازی و فدراسیون های آسیایی و جهانی
1) اولین مسابقات تیر اندازی در دنیا در سال 1872 در ایالت پنسیلوانیا امریکا بر گزار گردید که تعداد محدودی تماشاچی داشت.
2) اولین فدراسیون جهانی تیر اندازی در سال 1886 در فرانسه تشکیل گردید و بانی آن دان یل مری لون رئیس دیوان عالی فرانسه بود.
3) اولین رئیس فدراسیون جهانی تیر اندازی، دکتر کورت هافلر بود.
4) رئیس فعلی فدراسیون جهانی تیراندازی اولکریوو اسکواررانا اهل مکزیک میباشد و مقر فدراسیون جهانی نیز در شهر مونیخ آلمان است.
5) کنفدراسیون تیر اندازی آسیا در ششم نوامبر سال 1966 تشکیل شد و رئیس فعلی آن شیخ سلمان الصباح اهل کویت میباشد که مقر کنفدراسیون آسیا نیز در کشور کویت است.
6) اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در جولای 1967 در شهر توکیو ژاپن انجام شد.
7) اولین حظور تیراندازان ایران در مسابقات بین المللی در بازیهای آسیایی 1974 تهران بود که با 14 تیر انداز در آن شرکت کردند.

هیچ نظری موجود نیست: